zen-taxi

úton 2

2006. június 29. - Hegyi Zsolt

lakj a loncsosban
Amikor az ember lekanyarodik az autópályáról, a világ megváltozik. nem, ez nem csak időutazás, itt valami egészen más világba csöppenünk. emlékszem, egyszer szigetváron volt koncertünk, hazafelé gyalogoltunk, majd hajnalban keresztül kellett menni pécsen, így vetődünk az atom piacra - akkor is éreztem, hogy ez felejthetetlen lesz. miskolcon meg avas van, és ne feledkezzünk el bőnyrétalapról sem, ami így ebben a formában persze 1992-ben megszűnt, de azt soha nem felejtem, amikor hajnalban győr felé menet laci kollégám álmából ébredve felvisított mellettem: görénytalp! edzett vagyok tehát, de ez a loncsos lakópark ez elgondolkodtatott. vajon ez hogy fog beépülni a nyelvbe? és ki az, aki ezt kitalálta? és mitől loncsos? oké, persze van sokféle értelme ennek a szónak, na de egy lakópark hogy lesz loncsos? (ez a kérdés a malomdombnál is felmerült nálam, mert névvel ugye nem viccelünk, de a malom és a majom közti különbség igen kicsi, viszont viccnek nehezen kihagyható.)
szép virágok
az is kiderül egy ilyen utazásnál, hogy mennyire urbanizálódik az ember. egyrészt, kiszállni az autóból olyan, hogy elhagyja az ember az élethez nélkülözhetetlen kapszuláját, kiszolgáltatott lesz és valamit menthetetlenül lekésik persze. időveszteség. másrészt ha ki is száll, az biztos, hogy olyat lát, ami az ott élőnek semmiség, smafu, sőt, ha meglátják a rácsodálkozó ábrázatját, ki is nevetik majd érte. így voltam ezzel a mezővel, amin ez a liláskék virág (jó, nem virág, hanem valami haszonnövény lehet) nőtt. végül megálltam, csináltam egy képet - itt jön be az, hogy akármi jó is a digitális képezőgép, de nem azt adja, amit a filmes. hogy nem vagyok teljesen hülye, attól nyugodtam meg, hogy hazafelé jövet láttam, ahogy ugyanott megállnak srácok, állványos nagy kamerával (talán fakamera volt), és ugyanazt kezdik fényképezni. akkor már nagyon otthon akartam lenni, nem álltam meg.
kis ház a fák között
már majdnem kapolcson jártam, amikor balra tőlem ezt a kis házat láttam a fák között. a ház maga értéktelen, biztos. de az a környezet, amiben volt, meseszerű, álomból való, nem evilági volt. persze másnak mások a preferenciái, gondolom ezzel is, a képekkel is úgy lehetünk, mint az illatokkal. vagy megfog, vagy taszít. és tenni se tudunk ellene. tudom, vannak, akik el se tudják képzelni, hogy kertjük legyen, vagy ha van, azt úgy veszik, mintha a világ esküdött volna össze ellenük. nem ítélkezem, mert ennek éppúgy nyomós oka lehet, mint bármi utálatnak, de az én rendszeremből nézve nehezebb lehet az életük. gyerekkorom kertben telt, ágfalván is volt kertünk, lőrincen is, ez nekem természetes volt. azt nem mondom, hogy idegen lett a lakótelep, jól éreztem benne magam, megvoltak a haverok és minden, de hogy 3-4 ember 60-80 négyzetméteren legyen összezárva, úgy, hogy nincs élő környezetük, az hosszú távon nem tartható. aztán 6 éve újra van kert. sok vele a gond. nem is gond, munka inkább. a kert olyan, amilyenek mi vagyunk. némely szomszédunk a földet söpri napestig, mert szerinte ha lehull egy levél, akkor az koszos. takarítani kell. na, én nem ilyen vagyok, sőt. az egy másik dolog, hogy munkám miatt nehezen tudnék vidéken élni, mert az internet sok mindent pótol, de a személyes találkozásokat nem. és biztos, hogy bezártnak érezném magam, ha nem tudnám a tudattalanom hátuljában budapestet. de az állandóan jelen lévő másik énemnek igen kedves az ilyen beszőtt-benőtt világ.

A bejegyzés trackback címe:

https://zen-taxi.blog.hu/api/trackback/id/tr482283706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sala · http://mysticmac.freeblog.hu 2006.06.30. 10:01:14

ez a ház értéktelen? ha pl. érden lenne, akkor valóban az lenne. de ez így -bár csak egy kép beszél- a természetes és az épített környezet egy kiváló példája. megértem, amit írsz. én panelben nőttem fel, de mindennap az "ürge-mezőn" lógtam. 32 év után vettünk párommal egy családi házat. kicsi kerttel, vályogfalakkal egy csendes utcában, magyarvizslával. még a kutyaszart is öröm összeszedni...

zsoltu · http://zen-taxi.zsoltu.hu 2006.06.30. 10:05:28

na, na, na, azért a kutyaszart nekem annyira nem öröm. :) a házat kocsiból láttam, és tényleg eléggé le volt harcolva, de épp ettől lett mese.

Larsenek 2006.06.30. 11:18:16

Ha hiszed, ha nem. Én ilyenre vadászom... Az asszony már nagyon el akar költözni. :)

havaskata 2006.07.02. 12:26:06

ez foglalkoztat engem is, hogy mi hogy épül be a nyelvbe, de főleg, hogy beépül-e egyáltalán, figyelek és figyelek, de nem a lakóparknevekre, bár a loncsos lakópark ötlete engem is elgondolkodtatott, hanem másra, új fogalmakra, nem feltétlenül a hétköznapiakra, hanem például a tudományosokra, vagy a számítástechnikaiakra, mert tegyük fel hogy egy egyszerűbb programot nem sikerül működtetnem, és kérdezni szeretnék, de már a kérdést sem tudom szabatosan feltenni, vagy maradjunk a lakóparkoknál, és vegyük a tömbrehabilitációt, tudod-e, mi az? én megtudtam, hogy lepusztult városrészek értékmegőrző átalakítása, és az értékmegőrzés alatt az ottlakókat kell érteni, őket kell megőrizni, hogy ne csússzanak még lejjebb, hogy ne kelljen onnan (angyalföld, ferencváros) még mélyebbre süllyedniük, a tömbrehabilitáció tehát több sima felújításnál, munkahelyek, óvodák, iskolák teremtését is bele kell érteni, mert a felújítás miatt megdrágult lakások bérét az ottlakóknak ki is kell tudni fizetni, de visszatérve a nyelvre, az is veszélyes, ha nyelvünk nem modernizálódik, ha konzerválódik anélkül, hogy megjelennének benne az új fogalmak, nekem már mindegyis, hogy magyarul vagy angolul, csak jelenjen meg, mert különben, aki nem beszéli a világnyelveket, leszakad.

zsoltu · http://zen-taxi.zsoltu.hu 2006.07.04. 13:20:43

nem, a tömbrehabilitációt nem ismertem. a nyelv pedig... gyerekkoromban grétsy lászló volt az isten. már egy tévé és rádiózabáló gyereknek. ma már azt gondolom, hogy az a fajta nyelvművelés, amit ők csinálnak, sokkal inkább mondható rossznak, mint jónak. nem kell műveltetni a nyelvet. használni kell. mág akkor is, ha loncsos lesz a lakópark. majd kinőljük.
süti beállítások módosítása